Potraviny nevhodné při kojení

Po měsících těhotenství konečně doma čerstvě narozené děťátko. Tolik lásky a radosti z nového člena rodiny! Sotva si však maminka odpočine po porodu, nastane každodenní kolotoč povinností. K méně příjemným starostem patří bolení bříška, které může novorozence potrápit v prvních měsících života. Břichaboly, prdíky, neutuchající pláč a probdělé noci.

Kojící maminky se snaží svým drobečkům ulevit tak, že si naordinují speciální dietu a vyvarují se dráždivých potravin. Ačkoliv každé děťátko reaguje odlišně, dají se obecně vyjmenovat potraviny, které je dobré omezit až vyřadit. Patří mezi ně kořeněná jídla, alkohol, nadměrná konzumace kávy, nadýmavé potraviny.

Potraviny nevhodné při kojení: seznam

Obecné potraviny

  • Luštěniny
  • Kořeněná jídla
  • Jídla s přídavkem glutamátů
  • Perlivé nápoje
  • Čerstvé pečivo, především kynuté
  • Nadmíra sladkostí

Nadýmavá zelenina a ovoce

  • Květák
  • Brokolice
  • Hrášek
  • Cibule
  • Paprika
  • Rajčata
  • Česnek                                       
  • Zelí
  • Švestky
  • Jablka
  • Hrušky
  • Hroznové víno
  • Jahody

TIP: Další užitečné informace najdete v článku: 

Každý kojenec je jinak citlivý, co jednomu vadí, druhému nemusí působit žádné obtíže. Pokud si maminka není jistá, může zkoušet zavádět potraviny do svého jídelníčku postupně.

TIP: Zeleninu a ovoce je dobré před konzumací orestovat na trošce nepřepáleného másla a poté podusit ve vodě. Podušené potraviny ztratí ze své nadýmavosti.

Potraviny s otazníky

Káva a kofeinové nápoje

S kávou je to jako na houpačce: jednou zatracovaná, poté zase vychvalovaná pro pozitivní dopad na naše zdraví. Káva obsahuje kofein, který má povzbuzující účinky. Ten se z těla matky dostává do mateřského mléka a může způsobit, že vaše miminko na vás místo nočního spánku bude koukat z postýlky, oči jako trnky. Zvažte tedy konzumaci kávy a pozorujte, jak na kojence působí, případně kávu vyměňte za meltu nebo Caro.

Podobný účinek jako káva může mít Coca-Cola a jí podobné nápoje.

Mléko a jogurty

Někteří lékaři nedají na mléko dopustit a doporučují jej jako neopominutelnou součást jídelníčku kojící matky. Jestliže vám čerstvé mléko nedělá dobře, zkuste jej v kysané formě. Díky bakteriím mléčného kvašení jsou zakysané mléčné výrobky stravitelnější. Vyzkoušejte plnotučné jogurty, kefír nebo kyšku, smetanu.

Čokoláda

Když si kojící maminka dobije energii čokoládou, může zažívání u miminka reagovat podrážděně. Pokud však vašemu děťátku nevadí, sáhněte po kvalitní hořké čokoládě s obsahem kakaové hmoty nad 70 %. Hořké čokolády neobsahují mléčnou složku, najdete v nich minimum bílého cukru a často stačí na zahnání chuti na sladké jeden dva čtverečky.

Potraviny způsobující alergické reakce

Nejenom nadýmavé ovoce a zelenina, problémy s bolestí bříška způsobují také potraviny, vyvolávající alergické reakce. Je-li maminka sama alergička nebo se alergické projevy vyskytují v nejbližším rodinném kruhu, pak bude patrně i trávící soustava u miminka sensitivnější.

V takovém případě pozor zejména na tyto potraviny: oříšky, citrusové plody – pomeranče, mandarinky, citrony, grepy (i džusy z nich), čokoláda, čerstvé nezkysané mléko, sója, ryby. Kojenec se po takových potravinách může osypat nebo se objeví ve stolici hlen s žilkami krve.

Tipy proti bolavému bříšku

Pokud žádná kojící dieta ani vyloučení nadýmavých potravin na bolavé bříško nepomáhá, nezbývá než se ozbrojit trpělivostí a počkat, až děťátko povyroste, začne se víc hýbat a nahromaděného plynu se samo zbaví.

Mezitím můžete miminku odlehčit přikládáním teplých obkladů na bříško (např. nahřátá plínka) a jemnou masáží. Při kojení dbejte na správnou polohu dítěte u prsu, aby spolu s mateřským mlékem nepolykalo vzduch, dělejte při kojení přestávky a dopřejte mu chvilku, aby si mohlo odříhnout.

O autorovi

Redakce

Tipy, rady, recenze - v kuchyni i u stolu.

Kliknout zde pro přidání komentáře

Přidat komentář: