Založení blogu o jídle: co vše je třeba vyřešit » MlsnáVařečka.cz
  • Domů  / 
  • O blogu
  •  /  Založení blogu o jídle: co vše je třeba vyřešit

Založení blogu o jídle: co vše je třeba vyřešit

co je třeba k založení food blogu

Protože jsem se rozhodla zdokonalit se ve svém kuchařském umění, připravila jsem si plán, jehož součástí bylo založení blogu o vaření a mých pokrocích. Více o důvodech jsem psala v předchozím příspěvku.

Dneska to bude o více o technické stránce, související s rozjezdem food blogu. Mrkněte, co tu najdete:

Proč blog o jídle?

Předpokládám, že blog bude strategická součást rozvoje mých kulinářských snah, a pokaždé, když v kuchyni uklouznu (rozuměj připeču, spálím), budu se moct podívat sem a připomenout si, že k dokonalosti vede cesta přes vlastní přešlapy a chyby.

Samozřejmě jsem řešila, na čem blog spustit. Pracuju zčásti jako markeťák v obchodní firmě, kde jsem pomáhala rozjíždět e-shop a firemní web. Oboje jsme dělali na systémech vyvíjených na zakázku, a upřímně, pokud jde o online firemní business, jdou náklady na podobné projekty do statisíců.

Protože blogování o mých kulinářských počinech je záležitost ryze osobní, je výdaj jakékoliv XXL částky na rozjezd webu nesmyslná. Na druhou stranu, s určitou investicí do startu seriózně zamýšleného blogu je třeba počítat. Největší položkou stejně bude můj čas, strávený vzděláváním a pilováním kuchyňských dovedností, vařením, focením a psaním.

Naštěstí pro blogery (píšící na jakékoliv téma) jsou k dispozici platformy, na kterých se dá rozjet blog zdarma. Já jsem si vybrala celosvětově nejrozšířenější WordPress.org - jeho instalace i obsluha je intuitivní, začít blogovat na WordPressu zvládne kdokoliv i s minimálními znalostmi.

Výběr názvu blogu

Tohle byla sranda, došlo na lámání mých mozkových buněk 😊 Chtěla jsem české, hravé jméno pro blog, které by vypovídalo o jeho zaměření. Hledala jsem kombinace slov, ověřovala jejich dostupnost přes správce domén Nic.cz, a nakonec jsem skončila u názvu Mlsná vařečka. Mně se to prostě líbí. Vařečka odkazuje na kuchyň a mlsná, to znamená, že vaření nebude o blafech, ale o vybraných receptech, které vyzkouším, a pokud se podaří a výsledek bude stát za to, podělím se o něj na blogu.

Hosting a instalace WordPress

Pokud máte vybrané jméno (a doména je volná), musíte zapřemýšlet o hostingu, čili pronájmu webového prostoru, na který blog pověsíte – zpřístupníte vašim čtenářům. Hosting se obvykle platí ročně (určitě najdete i nějaké hostingové služby zdarma). Na všemožná doporučení jsem nakonec zakotvila u služby Českýhosting.cz. Koupila jsem přes ně doménu MlsnaVarecka.cz a zaplatila hosting na rok.

Výhodou „lepších“ poskytovatelů hostingových služeb je instalace WordPressu na jeden klik. Nemusíte tak řešit žádné databáze & spol., prostě v administraci vašich hostingových služeb kliknete na tlačítko s instalací WordPressu a systém se o tenhle úkon postará automaticky.

U Českého hostingu funguje slušně podpora, když jsem si s něčím nevěděla rady, odpověděli vcelku rychle, bez dlouhého čekání. Aby bylo jasno: nejsem žádný webový ninja, vím zhruba, jak stránky fungují, ale zdaleka nejsem programátor, kodér nebo nedejbože ajťák. V určitých věcech potřebuju vést za ručičku.

Takže: mám doménu, hosting, instalovaný Wordpess a vygenerované heslo do administrace. Hurá na to, jdu se podívat, co mě uvnitř čeká.

Výběr šablony pro blog

Mlsná vařečka je můj první web a WordPressu. Seznamuji se tedy s administračním prostředím od píky, chvíli to trvá, ale brzy pochytím základy a pochopím, jak se staví příspěvky, stránky, jak vytvořit menu. Dobrá zpráva: Je to brnkačka, rozhraní v češtině, takže ani pro začátečníky není WordPress po chvilce oťukávání žádný problém.

Aby váš nový blog měl šmrnc, je potřeba vybrat a nainstalovat šablonu. Šablona určí grafiku a rozvržení obsahu vašeho webu – kde se co bude zobrazovat a jak jej uvidí návštěvníci. Důležitá je také responzivita, tedy to, aby se web dobře zobrazoval nejen na stolním počítači, ale také na mobilu nebo tabletu.

Existuje obrovské množství šablon do WordPressu, stačí si na internetu vybrat. Základní šablony jsou zdarma, a pak jsou takové, za které musíte nějakou tu korunu zaplatit. Takové šablony obvykle nabízejí něco navíc, například předpřipravenou prodejní stránku, nastylovanou stránku s kontaktem, sběrem e-mailů. Ty opravdu sofistikované můžete upravovat v živém náhledu a hned vidíte, jak stránka po vašem zásahu vypadá.

Svoji výhodu vidím v tom, že jsem narazila na službu Thrive Themes, a po krátkém prostudování možností (a získání dostatečného stupně nadšení) jsem s jejich pomocí blog Mlsná vařečka postavila na nohy.

Thrive Themes

ThriveThemes je soubor mocných pluginů pro WordPress, které spolu vzájemně spolupracují na zvýšení konverznosti webu - pomáhají, aby návštěvník stránky udělal to, co chcete. S ThriveThemes si vytvoříte svoji stránku přesně tak, jak potřebujete.

Weby používající ThriveThemes jsou skvěle optimalizované, rychlé, zobrazují se korektně na tabletu i mobilu.

Ukázka úpravy živého náhledu stránky pomocí Thrive Architect:
ukázka thrive architect

Thrive Themes nabízejí tyto pluginy:

  • ThriveArchitect – perfektní editor stránky s živým náhledem, umožňuje upravit takřka jakýkoliv detail na stránce. Množství předpřipravených, editovatelných prvků přímo do stránky. Naprostá uživatelsky přívětivá bomba.
  • ThriveLeads – plugin na sběr e-mailových kontaktů na stránce. Sami si zvolíte, kde chcete e-maily vašich návštěvníků sbírat, plugin nabízí spoustu možností, jak upoutat návštěvníkovu pozornost a přitom moc neprudit: včetně pop-up okna, vyjížděcí lišty, statické bannery. Seznamů e-mailových kontaktů na stránce můžete vytvářet víc, pro komunikaci se zákazníky je třeba napojit ThriveLeads na mailovou službu, přes které budete svoje obchodní sdělení (newslettery) posílat. Já jsem ThriveLeads napojila na Mailchimp.
  • ThriveOvation – plugin, který pomáhá sbírat reference a recenze zákazníků a umísťovat je na stránku jako důkaz spokojenosti se službami, které stránka nabízí (ideální pro firmy, které nabízejí produkty nebo služby).
  • ThriveUltimatum – plugin umožňující vytvářet časově omezené nabídky, například pro předprodej produktu, speciální slevové akce atp.
  • ThriveCleverWidgets – velmi dobrá, pokročilá správa widgetů; na každé stránce (nebo souboru stránek) můžete ukázat návštěvníkovi webu přesně to, co chcete. Nikoliv univerzální widgety napříč celým webem.
  • ThriveQuizBuilder – vložte na váš web zábavný prvek: kvíz! A vaši návštěvníci budou reagovat ostošest. Kvíz můžete použít také jako anketu. Také tento plugin, stejně jako ostatní Thrive produkty, je GDPR friendly.
  • ThriveComments – pokročilé možnosti správy komentářů na blogu.
  • A/B testování – solidní nástroj, který umožní měřit reakci návštěvníků na dvě různé stránky se stejným sdělením. Ideální pro prodejní stránky; stačí vytvořit dvě varianty stránky s různým rozložením prvků, Thrive bude po nastavenou dobu zobrazovat tu či onu stránku a zjišťovat, na jakou verzi návštěvníci lépe reagují. Na web pak použijete stránku s lepším výkonem. Hodí se pro weby, které už mají nějakou stabilní návštěvnost (je na „kom“ testovat). Testovat také můžete např. výkonnost různých reklamních prvků na webu.
  • WordPress šablony - tady se chystá opravdová revoluce! Když jsem si ThriveThemes pořizovala, bylo k dispozici 6 šablon pro různé zaměření blogu. Tyto šablony bylo možné uživatelsky „ohýbat“ jen do určité míry, v případě potřeby rozsáhlejšího zásahu do vzhledu šablony musel nastoupit někdo, kdo ovládá CSS, a šablonu nastylovat. V současné době (7/2018) jsou šablony samostatně již nedostupné, protože ThriveThemes tým pracuje na jedné univerzální šabloně, která bude uživatelsky plně editovatelná, aniž by byly potřeba jakékoliv kodérské znalosti! (nemůžu se dočkat, protože mám v plánu Mlsnou vařečku vizuálně poupravit, což nyní bohužel bez hlubších znalostí CSS kaskádových stylů není možné).

Cena za Thrive Themes?

Každý z Thrive pluginů si můžete koupit samostatně. Pokud máte v úmyslu vést blog, kterému se chcete věnovat i do budoucna a případně s jeho pomocí vydělávat peníze, je lepší zakoupit si roční členství. Stojí kolem 275 USD a zaručuje přístup ke všem Thrive Themes produktům v nejaktuálnější verzi.

cena thrive

Výhodou je, že jedno členství umožňuje instalaci pluginů až na 25 vašich vlastních stránek (jsou tam i nějaké podmínky pro agentury, které staví weby na WordPressu pro své klienty).

Thrive Themes jsou v angličtině, což může být problém pro ty, kteří si nejsou tímto jazykem příliš jistí, na druhou stranu člověk by se měl pořád učit a rozvíjet 😊 Navíc Thrive poskytuje na svém webu obrovskou znalostní databázi, kde vás každým nastavením (včetně prvního spuštění WordPress) provedou krůček po krůčku.

Produkty Thrive Themes (šablony) jdou počeštit, nemusíte být odkázáni pouze na anglickou verzi.

Moje zkušenosti s Thrive Themes jsou veskrze pozitivní (vcelku funguje i podpora), za sebe můžu doporučit všem, kteří chtějí pokročilý nástroj na tvorbu a správu webu a nevadí jim financovat svůj koníček (nebo podnikatelský záměr) pravidelnou roční platbou za členství.

Tasty Recipes plugin pro zápis receptů na food blogu

Určitě jste si všimli, že Google zobrazuje některé výsledky ve vyhledávání s obrázkem, hodnocením, nebo u receptů s dobou potřebnou k přípravě nebo počtem kalorií.

Je to proto, že redaktoři přidávají k příspěvkům dodatečné informace, meta data typu rich snippets, které se týkají zaměření článku a obsahují právě ty údaje, které pak Google může ve vyhledávání zobrazit. Obzvláště oblíbená jsou rich snippets u receptů. Takto zobrazované výsledky jsou více „klikací“, čili ten, kdo hledá nějaký recept, spíše navštíví odkaz s receptem, u kterého vidí obrázek, hodnocení a počet lidí, kteří tento recept hodnotili.

Když jsem řešila recepty na svůj blog, hledala jsem plugin, který mi je umožní zakládat právě tímhle způsobem, strukturovaně. Pro WordPress existují pluginy, které zápis receptů ve formě strukturovaných dat nabízejí. Některé jsou zdarma, jiné za peníze (jak jinak 🙂

Vybrala jsem si nakonec plugin Tasty Recipes, který nabízí asi 6 základních šablon, včetně šablony Bold, kterou mám na blogu já. Šablona (zobrazování receptu) se dá uživatelsky docela dobře upravit, takže hezky zapadne do vašeho blogu. 

Domovská stránka Tasty Recipes:
tasty recipes

Samozřejmě nakonec záleží na Google, zda a která strukturovaná data ve výpisu zobrazí, pokud však vyhledávači vyjdete co nejvíc vstříc, máte velkou šanci, že se váš recept ve výsledcích zobrazí v plné kráse a se vším, co návštěvníky přiměje kliknout právě na váš food blog.


Příklad zobrazení receptu ve vyhledávači Google:
zobrazení rich snippets u receptu

Než jsem Tasty Recipes vybrala, četla jsem na internetu o aféře, kdy Google zabanoval food blogy, používající nějaké pluginy na strukturovaný zápis receptů. Pokud budete vybírat plugin pro svůj food blog, zkuste si tuhle informaci vygooglit (teď ten článek narychlo nemůžu najít – je v angličtině). Stalo se tak proto, že tyto pluginy cpaly strukturovaná data na všechny stránky blogu, nejenom ty s recepty, Google to pak vyhodnotil jako nekalou techniku a poslal blog ve výsledcích vyhledávání do nenalezitelných hlubin.

Tasty Recipes použitý na ThriveThemes má nevýhodu v tom, že nejde použít nativní systém hodnocení receptů (je tam nějaká kolize s komentáři, zatím jsem nepřišla na to, jaká). Naštěstí je tu varianta přídavného modulu pro WordPress WP-PostRatings plugin, pomocí kterého vám návštěvníci webu mohou dát k receptu zpětnou vazbu.

Tasty Recipes jsou v angličtině, šablonu je možné počeštit, což jsem pro svoje potřeby také udělala. A cena? Plugin není zdarma, aktuálně za něj zaplatíte 79 USD.

Kde vzít logo pro blog?

K blogu patří hezké logo 🙂 Se současným jsem spokojená, vytvořil mi jej grafik, ale zpočátku jsem měla „rychlé“ logo vytvořené v Canva.com – doporučuji, logo nevypadalo vůbec špatně. V Canva.com si kromě loga vytvoříte i sladěné ikonky pro prezentaci na sociálních sítích; Instagram, Facebook, Pinterest.

Současné logo:
logo mlsná vařečka
Původní logo:
logo mlsná vařečka

Závěrem

Dá se říct, že se současným technickým uspořádáním blogu jsem spokojená, vynaložené peníze beru jako investici do budoucna – žádný jiný finančně náročný koníček nepěstuju 😊

Těším se, až Thrive Themes uvolní pro své členy vizuální editor šablony, protože pak se chystám svůj web učesat tak, aby barevně ještě lépe ladil s logem a vůbec s celým mým foodblogerským záměrem.

A co vy? Jaké nástroje jste využili pro rozjezd vašeho blogu?

O autorovi

Petra Kupská

Jsem máma od dvou pubertálních kluků, takže se mám v kuchyni co otáčet. Baví mě objevovat jednoduché, zdravé recepty, zajímá mě, co při přípravě jídla ulehčí práci. Ráda se o svoje zkušenosti podělím i s vámi.

Kliknout zde pro přidání komentáře

Přidat komentář: